henrik_hansen_pansergedde

Texanske alligatorgedder

Vi rejste fra Billund søndag morgen og var i Houston, Texas, samme dag om aftenen. Vi blev afhentet af Kirk i lufthavnen. Han og konen kørte os til en lille by, der hedder Trinity. Der blev vi indlogeret på et motel, som blev vores hjem i de næste 8 dage.

Vi fik sovet godt i nogle rigtig gode senge, og vi var mega friske til at komme på fisketur mandag morgen. Klokken 06.00 blev vi som aftalt hentet. Kirk havde sin båd med efter bilen. Det var en stor alu-jolle med en 50 hk jet-påhængsmotor. Henrik var ved at springe i luften af spænding. Jeg sagde, at han måtte få den første fisk, som ville bide på krogen!

Vi kørte i ca. 1 time, og så var vi fremme ved den flod, vi skulle fiske på. Vi fik hurtigt båden i vandet. Der var så mange fisk omkring os, som sprang ud af vandet. Vi kunne ikke rigtig forstå, at vi bare skulle sejle videre, men vi sejlede i ca. 20 minutter. Så blev agnen sat, og stængerne kom på land, udstyret med en bidmelder.

Jeg vil lige sige, at der er så meget dyreliv, som vi aldrig havde drømt om. Den første dag så vi bævere, vaskebjørne, ørne og skildpadder, og senere så vi alligatorer og hjorte, der svømmede over floden samt mange andre dyr.
Nu var vi i gang med at fiske. Vi sad og talte med Kirk og skulle lige finde ud af, hvad han var for en gut. Jeg kan kun sige, at han var stort set lige som os på mange områder – fiskegal! Han var en rigtig sydstatsmand.

Første fisk
Da der var gået ca. 30 minutter, fra vi startede, var der liv i en bidmelder. Henrik var ved at gå til af spænding, det var jo ham, der havde retten til den første fisk. Kirk sejlede stille hen til stangen, Henrik tog den, og vi sejlede stille efter flåddet, som flyttede sig stille og roligt. Vi så på Kirk og tænkte: ”Skal vi ikke snart gøre noget?”. Men han havde ikke travlt. Så efter ca. 10 minutter nikkede han, og Henrik gav modhug. Der var fisk på krogen, og efter 5 minutter havde vi den første alligatorgedde i båden. Vi var helt vilde, for det var det, vi havde drømt om i et år. Fisken vejede ca. 12 kg. Det var en meget flot fisk!

Læs hele Per Jensens beretning i Fiske Avisens december-udgave. En tur der bød på gedder på over 90 kg, samt en række andre arter.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse