gedde

Natfiskeri efter gedder med flue.

Mads N. Kristensen fangede natten til d 17/01-2019 en kæmpe gedde på fluestangen. Fisken, der vejede hele 15,71 kilo, er så vidt vides den største danske gedde pt taget på flue – og den flotte fisk er anmeldt på behørig vis til rekordudvalget, og godkendt som ny Danmarks rekord.

I denne artikel får du historien, og lidt fifs og tricks til fiskeriet om natten efter gedder.

Af Mads N. Kristensen
Gedde fisk i vand

NATFISKERI EFTER GEDDER

Jeg har de sidste par år været meget fascineret af nattefiskeriet med flue, og igennem årene har jeg udviklet mine egne metoder, som fungerer rigtig godt for mig.

– Min start på natfiskeriet var ved Karup Å, som jeg aldrig havde besøgt før. Jeg lagde hårdt ud med at tage ud med fluestangen i et skovstykke om natten, men det endte med, at jeg gled på en skrænt og røg i det kolde vand midt om natten. Det stoppede mig dog ikke, så de næste fem dage var jeg afsted fra det blev mørkt til det blev lyst. Resultatet var dog ikke andet end mange mistede fluer, et par ture i åen og ingen fisk – men masser af blod på tanden. Det blev da heller ikke bedre, da jeg den sidste sommernat rejste en havørred to gange, som jeg bare aldrig fik kroget.

Herefter begyndte jeg lidt med natfiskeriet i Lilleåen efter havørreder, og tænkte at det da måtte kunne bruges til gedder også. Jeg begyndte tidligt om morgenen med fluestangen, imens der stadig var mørkt og fik da enkelte fisk, men ikke noget der virkelig kunne svare sig, da jeg på det tidspunkt ofte fangede flere om dagen. Jeg opgav det derfor lidt, og begyndte at fiske laks i Gudenåen, hvorefter jeg flyttede mit geddefiskeri over i små søer og moser igen.

FOR KNAPT TO ÅR SIDEN kom jeg en sen aften til åen, hvor jeg lige ville nå præmieren efter skole. Jeg ankom, da det var begyndt at blive mørkt. Der var frost og helt klar himmel. Jeg gik ned så sent som muligt på pladsen, og efter ganske få kast fik jeg en gedde på lidt over 90 centimeter. Planen var klar: Gedderne skulle fiskes om natten!

Nu begyndte jeg for alvor at planlægge mine ture, så jeg kom så sent afsted som muligt, men jeg fik ikke den succes, som jeg håbede, og derfor begyndte mit fiskeri igen at gå over imod dagsfiskeriet, hvor jeg i det år fik over 70 gedder på fluen i Gudenåen. Men – uden at jeg tænkte meget over det, så var de største jeg enten mistede eller landede – faktisk hug der faldt om natten.

I 2018 er mit fiskeri meget sløvt, for jeg koncentrer mig mere om arbejde, privatliv og skole. Derudover må jeg igennem adskillige operationer i både skulder og ankel grundet et færdselsuheld, hvor jeg sjovt nok også er ude at fiske gedder med Team Tightlines, for at filme lidt om geddefiskeriet i Gudenåen.

Jeg får dog lidt fine gedder, og igen er mønsteret klart. De største tager fluen om natten, selvom jeg fisker samme plads om dagen, hvor jeg ikke ser skyggen af en stor fisk, men oftest flere på 70-80 centimeter. Men – kommer jeg på samme plads om natten, så er de fleste af mine fisk over 90 centimeter, og alle i utrolig god kondition.

DA JEG FISKER om natten sidste sommer, lærer jeg hurtigt, at forholdene i åerne – lige meget hvor jeg befinder mig – ændrer sig markant hele tiden! Så den 15 januar, kører jeg om eftermiddagen ned til åen, for at tjekke vandstand, temperatur og pladsen jeg vil fiske klokken et om natten.

Jeg kører hjem igen, pakker grejet og skifter over til en synke 3, da jeg fornemmer, at strømmen nok vil komme til at blive et problem. Derudover binder jeg et par fluer, som jeg tænker ville passe godt til mit fiskeri.

Da klokken er 23.35, står jeg klar ved åen, og lister mig langsomt ned til spottet, rigger til og sætter fluen på.

DA KLOKKEN ER 00:00, lister jeg ud på en gammel trærod og spæder fluestangen op, så den fungerede som en fjeder til at skyde fluen ud under de grene, som er i vejen for et almindeligt kast. Allerede i første kast, mærker jeg et eller andet, men kan ikke helt bedømme, hvad det er.

Det føltes tungt som grøde, men alligevel for kontant til at være det.

Jeg lægger fluen ud igen, men intet sker, så jeg begynder at undre mig over, om det var en fisk, som tog fluen. Jeg venter derfor lige kort og lægger et nyt kast ud. Da jeg vil tage fluen fri af vandet, kan jeg mærke et grumt sug i stangen, og hører et grumt plask lige nede under mig.

Vandet sprøjter op på min vadestøvle, men linen bliver slap i samme sekund. Jeg bander indvendigt, men tænker mig hurtigt om. Jeg kan mærke, at jeg får ondt i mine knæ mod den gamle trærod, og kan knap sidde stille af kramper.

Jeg venter et par minutter, før jeg igen fjedrer fluen ud, men igen uden resultat. Jeg er nu i tvivl, om den er blevet sky, men lægger et nyt kast ud. Det er som om, jeg kan fornemme trykbølgerne imod strømmen, og jeg lader fluen stå stille et øjeblik. Stangen bliver spændt, og jeg sætter modhugget, så jeg nærmest vælter bagover, på grund af den trange plads.

Stor gedde

FISKEN ER STOR

og stormer ud i strømmen, hvor den står urokkeligt, men jeg får den langsomt presset ind. Jeg når lige at se på klokken, som er fem minutter over tolv om natten. Efter en længere fight, hvor jeg må løfte lidt grene fri, da gedden er gået under dem, kan jeg lidt efter lande min nye PR på 116 cm og 13.63 kilo. Jeg holder fisken i mit net, og får ringet til min far, der kommer på under fem minutter og hjælper med at få fisken vejet, målt, fotograferet og sat ud igen. Jeg er drivvåd, og har en halv time hjem igen på scooteren, hvilket er utrolig koldt, men klart det værd!

NU ER DET FOR ALVOR BEVIST for mig, at det kan betale sig at fiske om natten. Den 17. januar 2019 står jeg igen ved åen om natten, og denne gang er min far med, for at se hvordan jeg fisker her om natten. Han er selv fisker, men har aldrig prøvet natfiskeriet andet end ved kysten, så det var også en ny verden for hans vedkommende, selvom han kun var med for at se på denne nat. På vej ned mod pladsen, hvor jeg ved, at der står en stor gedde, fisker jeg lidt langs med egen kant og får flere pæne fisk, hvor de to var over meteren og den ene også lidt over 10 kilo. Men – da jeg ved, at jeg har en god fisk stående lidt længere nede af åen, bliver den hurtigt målt og sat ud igen, efter et mislykket billede i vandkanten.

NEDE VED PLADSEN må jeg nærmest kravle på maven ned til åen, for at komme under en busk, som hænger udover åen. Jeg spænder min fluestang op, og slipper fluen i hånden. Linen stryger ud igennem øjnene på fluestangen, og fluen lander med et let plask ude i midten af åen.

Jeg lader fluen drive helt ind under kanten, og nærmest jigger fluen ind. Pludselig kan jeg mærke et hårdt sug i stangen, og denne gang er der ingen tvivl. Det er en meget stor fisk, som kun vil en ting, og det er ud i midten af åen og nedstrøms.

Jeg råber til min far, tænder pandelampen og hopper ned i åen, for at komme udenom busken. Da jeg endelig har fast grund under fødderne igen, kan fighten for alvor starte.

FISKEN springer næsten fri af vandet med et stort plask i forsøget på at ryste den lille sorte flue ud af munden, men krogen fra Ahrex holder sit greb. Fighten bliver ikke mindre spændene, da fisken nu er kommet ned til en anden busk, hvor den sætter sig fast.

Vandet er iskoldt, luften er kold, og jeg er gennemblødt, men jeg får smidt stangen op på land, og fighter nu fisken i linen med mine næsten følelsesløse fingre. Jeg får linen gjort fri af rødderne og føler mig frem til fiskens mund, hvorefter et hurtigt gællegreb sikrer gedden.

Min far rækker mig nettet, så vi kan få målt, vejet og fotograferet fisken hurtigst muligt. Vi tror ikke vores egne øjne, da vægten kommer op på næsten 17 kilo, imens fisken ligger i nettet. Vi vejer den to gange, og den viser det samme resultat! Vi får målt fisken, og målebåndet stopper ved 120 centimeter. Vi måler en gang til for at være sikre, og ja den lander ved præcist 120cm. Vi får taget nogle billeder, men det er svært, når der er støvregn, og det er mørkt.

Da fisken, er kommet tilbage til sit rette element, vejer vi nettet, en ekstra gang for at være sikre, og den endelige slutvægt på fisken viser sig at være 15.71 kilo.

Gedde fiskegrej

Tips til nat geddefiskeri

• Besøg pladsen om dagen, så du har en ide om, hvor du kan fiske, og hvor du ikke kan, samt om der er forhold, du skal være opmærksom på, så du ikke træder ud i dybe i huller m.m
  • Brug nogle stærke kroge, da du kommer til at sidde en del fast i grene, sten og grøde, og du nød til at holde fiskene utroligt hårdt. Jeg bruger Ahrex TP610 – Trout Predator Streamer str. 4/0 og 6/0 eller PR320 – Predator Stinger str. 4/0 og 6/0
  • Belast forfanget, og kun let på fluen, for at sikre mest muligt bevægelse ved fluen, samt en stabil langsom indtagning. Benyt tunge cones og tungstens kugler, som kan køre op og ned af forfanget.
  • Stangen skal have god ryggrad, men må ikke være for stiv, da du ofte kommer ud for, at du skal fjedre fluen ud i åen, hvis der ikke er mulighed for kast.
  • Brug nogle vaders som kan tåle lidt tæsk, da du ofte er nød til at stå i åen, eller på brinkerne for at komme til pladserne.
  • Påklædningen er især vigtig her i de kolde måneder. Hav nok varmt tøj med, og en kande varm kaffe, da det ofte kan være med til at give den sidste times fiskeri.
  • Brug liner, som er lavet til store fluer, for ellers kan det blive en udfordring at gå og kaste om natten.
  • Der er ingen grund til at starte for tidligt ud om aftnen, selvom det er mørkt. Gedderne begynder først at reagere og ændre adfærd efter et par timers mørke.

Vandet er iskoldt, luften er kold, og jeg er gennemblødt. Men – jeg får smidt stangen op på land, og fighter nu fisken i linen med mine næsten følelsesløse fingre

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse