find forsikring

Ny gedde PR…

I maj måned berettede jeg om en af mine første gedde-premiere og redaktionen mente, at jeg kunne blive afhængig af geddefiskeriet. Dertil kan jeg kun sige – I fik så meget ret. Siden maj måned har jeg ofte sammen med min gode ven og fiskemakker Thomas taget lange ture til søer og åer efter gedderne. Vi er begge blevet grebet af geddefeberen. Igennem månederne som er gået siden maj har vi begge forbedret vores personlige rekorder med adskillige kilo og stod nu begge stille og lige på 7 kilomærket. Det var som om at vi ikke rigtigt kunne komme højere op. Vi skulle i tænkeboks og måtte finde nye metoder og overveje vore strategier.
Efter adskillige geddeartikler var blevet læst og vores lokale grejhandler var blevet konsulteret, som klart havde buddet på at få de store damer i tale.
Vores geddefiskeri har haft hovedfokus omkring spinne og jerk teknikkerne, og kun ganske lidt omkring det stationære fiskeri med deadbait.
Derfor besluttede vi at gå “all in” og anskaffe os 6 sæt deadbait/karpe sæt til at få de store fisk på land.
Den 13. november hentede vi vores grej hos Henrik (Predatorsportfishing.dk – Odense) og fik gjort alle 6 sæt klar til næste morgen.

Kl 0555 hentede jeg Thomas og vi fik hurtigt læsset bilen og kørte imod vores sø. Da vi ankom kunne vi ikke se søen, grundet en stor mængde tåge som lå hen over området. Den næste time brugte vi til at gøre alle stænger klar i de udvalgte huller som Thomas nøje havde planlagt hjemmefra. Bidmeldersættene blev testet og monteret. Vi havde alt godt fra fryseren med til agn. Vi havde 5 kg med i forskellige frosne fisk.
På søen har vi en lille jolle som vi sejlede vores agn ud med ved det første lys. Vi lagde ud med 2 stænger hver. Thomas var knap nåede ind til land da den første bidmelder hvinede. Fedt råbte vi i munden på hinanden. Vi kiggede begge på vores recievere og det var min stang længst til venstre som blinkede og bamlede.
Jeg for over til stangen og løftede den op af banksticksne, fik strammet linen op og gav et modhug. Fisken gav lidt modstand og slap min agn. Pyha pulsen var røget op over de 175 og adrenalinen pumpede rundt. For langsom eller for hurtig ved jeg ikke, men det virkede som det skulle, bortset fra min reaktion.
Vi nåede knap at sunde os før den næste gik, denne gang til Thomas. Det viste sig at være en gode fisk med masser af kræfter og tog nogle dybe udløb, men da den nærmede sig bredden spyttede den hele agn ud igen. What! Ok de store fisk er her og de er sultne.
Fra kl 0730 til kl 10 løb vi rundt efter bidmeldernes hylen og havde det mest fantastiske fiskeri vi længe havde oplevet. Vi holdte op med at tælle antallet af fisk, fordi vi fik travlt meget travlt. Vi fik begge flere fisk end på nogen anden tur til dato og adskillige fine fisk på 3 – 5 kilo som gav os gode timer.

Men lidt efter kl 10 fik jeg bippen fra min stang længst til højre som jeg fløj over til og gav et ordentlig modhug. Modhugget blev besvaret som lyn fra klar himmel. Baitrunner-hjulet skreg imens den røde 0.40mm nylon-line blev trukket af i en meget voldsom fart. Thomas kom løbende efter og jeg råbte “FISH ON!!”, OK det er en god fisk det her. Karpestænger som er 2,75 punds flexede i en meget flot bue som vi ikke troede, var muligt.

Fisken fightede med lange dybe udløb og hver gang den nærmede sig bredden stak den af i samme fart og overskud som i starten. Fantastisk, imens jeg kæmpede med min kommende pr-gedde fik Thomas hentet vores afkrogningsmåtte, vejeslynge, tænger, kamera og den elektroniske Salter vægt.
Vægten standsede på 10,2 kg og gedde var godt tyk allerede, fyldte vejeslyngen godt ud og målte 101 cm. Så fedt. Vi var begge meget glade over denne fangst og efter kort fotosession blev denne genudsat som alle de andre vi fanger.

Fiskefeberen ramte mig der for alvor. Det lykkedes mig ikke rigtigt at forstå fangsten og den størrelse før et par dage senere og ved at gense den store fisk på de billeder som Thomas fik taget.

Vi fik nogle flere efter denne men den var dagen absolut største og i min bog vildeste fisk. Der er ingen tvivl om, at jeg er blevet meget meget ramt af afhængighed af geddefiskeriet og dette er blevet min store passion.

Knæk og bræk til alle & De bedste hilsner
Fra Thomas & Jim

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse