Fantastisk geddefiskeri

Rasmus og jeg havde været afsted et par gange i løbet af ugen på favoritsøen, men det havde kun kastet begrænset fisk af sig da søen var blevet rimelig uklar, modsat sit sædvanlige spritklare vand. Så søndag havde vi planlagt at tage til konkurrence på Silkeborg søerne, men diverse årsager gjorde at vi søndag morgen valgte at give søen et forsøg igen da vi blev enige om at sigtbarheden umuligt kunne være blevet ringere. Vi mødtes kl. 8 ved søen og kunne konstatere at søen så bedre ud. Vi fik båden sat i vandet og sejlet hen til en af vores sædvanlige kastespots hvor vi startede med at kaste med jerkbaits. Det gav dog ikke andet end et forsigtigt hug, så vi flyttede os 50 meter, hvilken dog desværre heller ikke gav noget. Efter at have prøvet et par spots mere af uden resultat besluttede vi os for sadle om til dørgning for at opsøge fiskene. Vi satte 19cm 4plays på i favoritfarverne som plejer at give fisk, og det gav også hurtigt den første fisk i båden. Efter lidt tid uden den store action tænkte jeg at der skulle prøves noget andet, og satte dirty Roach på som ofte har været en sikker agn til gedderne de fleste tider af året. Og man kan om noget sige at det var et valg der gjorde dagen til det vildeste geddemekka. Den var ikke længe om at vise at det var det rigtige valg og der kom et pr gedder på 2-3 kg i båden. Rasmus skiftede også en af hans 2 4plays ud med en i dirty Roach, og der gik ikke længe efter de første par fisk før at jeg fik en fisk på der i starten ikke virkede eller så ud til at være noget særligt i størrelse. Stangen flexede ikke særlig meget og da jeg fik fat i stangen var der ikke meget at kæmpe med. Ikke før at den var 10 meter fra båden, så satten hun af ind under linerne fra 3 andre stænger, og efter lidt tovtrækkeri kunne jeg vi lande årets første meter gedde. Og hvilken en! 105cm og 7,7 kg. En udleget dame, men ikke specielt tynd at se på. men maven har sikkert været tom. Efter en kort fotosession kom hun tilbage i sit rette element. Efter at have fået flere fisk i samme område bliver vi enige om at prøve at kaste lidt da der på ekkoloddet har vist sig at der er mange fisk inden for kort radius. Det giver dog ikke noget, og vi fortsætter dørgning hvor vi mere eller mindre skiftes til at hive fisk op i båden på dirty roach. Virkelig en dag hvor gedderne viser sig at være meget selektive i deres valg af farve på agnen. Vi ender med over flere gange at dørge ind over samme område hvor meterfisken opholdte sig og flere andre gedder der var oppe ved båden og vende. Rasmus får en fin fisk på ca 90 cm og ca 5 kg i samme område. En fin udleget gedde med flere store åbne frisk kødsår, den havde sikkert været i kamp ved gydepladserne. Dagen forsætter med en klar demonstration af dirty roach som blev skambidt af den ene gedde efter den anden. Da fiskeriet er ved at gå på hæld, kommer vi ind på samme område igen, og endnu engang flexer stangen forsigtigt og som en sand gentagelse fra tidligere så snyder førstehåndindtrykket. Fisken føles ikke stor før den kommer ind tæt på båden og kommer til syne og brænder alle sine kræfter af. Da hun ligger sig på siden i overfladen kan vi med det samme se at hun er omkring sammen længde men en del tykkere. Efter afkrogning viser målebåndet 104 cm og 8,5 kg, fantastisk fisk at slutte dagen af med. Hun kommer tilbage i sit rette element, og vi kan lidt senere gøre dagen op med hele 21 fisk, 2 over meteren og 18 af dem taget på dirty roach !

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse