myrup_fiskepark_top5

Myrup Fiskepark i nye klæder

Myrup Fiskepark blev i foråret overtaget af Jonas S. Tram, og fra første dag begyndte meldingerne om overtagelsen og fremtidsønskerne at tikke ind på Facebook og andre fiskesider, så der blev vakt en del nysgerrighed blandt put and take-fiskerne på Sjælland.
Var der nu virkelig kommet en person, der ville drive søen seriøst og sørge for at få fiskesøen tilbage til sin storhedstid, da den var blandt de mest fangstsikre her på Sjælland?

Søen har i en årrække båret præg af manglende pasning, og området var nærmest blevet forvandlet til et affaldsdumpningssted i stedet for en fiskesø. Udsætningerne udeblev også i takt med, at gæsterne forsvandt. Men meldingerne på nettet fra Jonas Tram om fremskridt, og at arbejdet med at gøre søen klar til åbningsdagen den 6. april skred frem, lød rigtigt positive og lovende.

Op til åbningen blev der fjernet store mængder affald fra området, og fiskepladserne blev gjort fiskbare igen. Den store sø blev fyldt helt op til randen med over 900 kilo ørreder fra 1-7,5 kg. De skulle være bideklare til premieren.

Ugen op til åbningen var præget af en del nervøsitet på grund af vejrforholdene, men nogle pumper blev anskaffet, og med plusgrader op til dagen lykkedes det at holde søen isfri.

Åbningsdagen blev en kæmpestor succes, og alle fiskekort var solgt på forhånd. Lige fra første kast ved åbningen blev dagen en stor fangstfest, hvor alle bogstavelig talt blev fiskemættet.

Flere fangede rigtig mange fisk. Det samme gentog sig i dagene efter, og nu kom det store spørgsmål. Ville dette fine tiltag bare være en engangsudsætning, så fiskesøen langsomt ville dø ud igen? Det blev samtaleemnet i ugerne efter åbningen.

Det skulle dog hurtigt vise sig, at Myrup Fiskepark nu havde fået en
forpagter, der virkelig ville det bedste for fiskesøen og selv var interesseret i, at der var gode fisk at fange i den. Lige siden premieredagen har udsætningerne i søen været helt stabile hver uge, og der er kommet rigtig mange fine og store fisk.

Arbejdet med at gøre hele området omkring søen tilgængeligt for lystfiskerne sparer Jonas bestemt heller ikke på. Den store sø har aldrig været mere fiskbar, end den er nu, og arbejdet med at holde siv og plantevækster nede foretages ofte, så det er til mindst gene for gæsterne ved søen.

Den lille fiskesø blev taget i brug den 25. maj i år til fiskekonkurrencen. Fiskesøen blev af de tidligere forpagtere primært brugt som en fluesø, men Jonas stræber efter, at søen primært skal benyttes af børnefamilier, men alle må fiske i den. Det er også den, der oftest er udlejet til mindre grupper.

Myrup Fiskepark består i dag af 2 søer på 20.000 m2 og 10.000 m2, et betalingshus og toilet. Rundt om søen er der opsat bænke og nogle få læskure, hvis der skulle komme en ordentlig skylle.

Konkurrence
Lørdag den 25. maj skulle der så afholdes konkurrence for første gang siden åbningen, og igen var der hurtigt blevet solgt en stor del af de 35 pladser, der var til konkurrencen. Jeg sikrede mig hurtigt en af billetterne. Med de meldinger, jeg havde modtaget fra åbningen og frem til nu, kunne det kun blive et positivt gensyn.

Aftenen forinden deltog jeg i en anden P&T-konkurrence på Sjælland og kørte herfra sammen med min fiskemakker, Aziz, der også skulle deltage i konkurrencen i Myrup Fiskepark. Vi ankom ved 2-tiden i bulder mørke og kørte rundt om søen for lige at snuse lidt og var kun lige stået ud af bilen, da tre kontrollører kom for at høre, hvad vi ville. Helt ok! Og så gik de igen. Dejligt at vide, at der endelig er kommet ordentlig kontrol ved søen.
I lysskæret fra bilens forlygter kunne vi hele tiden se store ringe fra fisk, der konstant vendte i overfladen.

Vi kørte tilbage til p-pladsen for at lægge os til at sove et par timer, før det skulle gå løs. Men som altid op til disse konkurrencer fik jeg ikke sovet meget, men Aziz sov endog rigtigt tungt – he-he!
Det begyndte at regne sidst på natten, og regnen skulle vise sig at vare ved hele formiddagen.

De andre deltagere i konkurrencen begyndte at ankomme ved 5-tiden om morgenen. Jeg fik vækket Aziz, så vi kunne få rigget vores grej til, inden pladslodtrækningen klokken 06.40.

Jonas Tram fik kaldt lystfiskerne sammen og ridsede reglerne op. Så begyndte lodtrækningen om pladserne. Jeg blev trukket ud som nummer 6 og løb så ned til Aziz, der havde indtaget den aftalte plads.
Overalt væltede det rundt med fisk i overfladen, og vi fik hurtigt klargjort det sidste grej, så vi var klar, når Jonas ville tude i hornet. Et par enkelte deltagere valgte at starte omme i den lille sø, og det skulle senere vise sig at være et meget fornuftigt valg.

Klokken 06.59 stod alle parat, mens de ventede på startsignalet. Men det kom ikke! Pludselig kom Jonas løbende ned mod søen med riven i hånden. Han havde glemt startsignalet. Dette lille tricks gav anledning til en del latter rundt om søen, men endelig lød signalet og konkurrencen var i gang.
Allerede i første kast havde jeg fisk på. Det er en lille fisk, men hold da op, hvor den fightede. Aziz derimod fik hurtigt en rigtig god fisk på, og jeg fik nettet en fin fisk på ca. 4 kg! Fisken røg ned i keepnettet.

Rundt om hele søen blev der landet godt med fisk, og regnen gjorde sit til, at det gode fiskeri forsatte igennem hele konkurrencen.

Mit spinnehjul kørte skidt den dag. Linen sprang 3 gange, og jeg mistede en hel bunke bid, så jeg skiftede hurtigt over fra gennemløber til PowerBait i stedet.
Det varede ikke længe, før vi mistede overblikket over hvor mange fisk, vi havde fået i keepnettet.

Aziz tog en rigtig flot fisk omkring de 6 kilo på PowerBait. Normalt bliver de største taget på gennemløber, og så får man de mindre på baiten, når gennemløbsfiskeriet dør ud, men sådan gik det ikke i dag.

Jeg fik en hel bunke fisk op til 4,5 kg, men manglede stadigvæk at fange en rigtig stor en for at være med ved indvejningen. Omkring middag fik jeg et rigtigt godt bid på baiten helt ude i kastet. I starten troede jeg igen, at det bare var en mindre fisk, men pludselig sprang en rigtig god fisk ud af vandet.
Først da den var helt inde i kanten, så vi fisken. Pludselig gad den ikke følge vores spilleregler mere og tog turen tværs over hele søen. Efter lang tids tovtrækkeri og mange lange udløb var fisken endelig mør, og vi nettede den.
Wauw, for en flot fisk! Flere steder omkring søen havde vi set andre fiskere få store, flotte fisk, og meldingerne om et par store basser omme fra den lille sø begyndte langsomt at spredes.

Ved middagstid stoppede regnen, og man kunne endelig smide regntøjet. Jonas Tram hentede fiskegrej og mad til de deltagere, som ikke havde fået pakket ordentligt hjemmefra. Under hele konkurrencen var der en rigtig hyggelig stemning hele søen rundt, og der blev hygget i stor stil.

Klokken 14.00 lød slutsignalet, og folk vendte næsen mod indvejningen. Vi tog kun de fem største fisk med. Aziz’s største regnbueørred blev indvejet til 6,00 kg og min den største til 6,35 kg. Det rakte dog kun til en 4. plads.
Top 3

Tredjepladsen gik til Keld med en regnbue på 6,45 kg. Andenpladsen tog Kenneth L. med en regnbue på 6,55 kg, og førstepladsen med en fisk på 6,7 kg tog Nikolaj K.

Desuden var der også præmier til den største røding og guldørred. Derefter fulgte den traditionelle fotografering, og så var det blevet tid til at sige tak for i dag og for en fin konkurrence i Myrup Fiskepark.

Aziz og jeg fangede 27 fisk under konkurrencen. Vi glæder os allerede til næste gang, vi skal gæste Myrup Fiskepark, både på normale fiskedage og til den næste konkurrence.

Præmierne til konkurrencen var sponsoreret af Grej-butikken.dk i Næstved.
Mere info om Myrup Fiskepark kan du finde på http://myrup-fiskepark.dk/ eller på deres facebookside.

Del:
LinkedIn
Måske du har lyst til at læse